Sunday, July 4, 2010

Baby sitter....



Lama tak menaip kat sini. tak ada masa sekarang ni. hari ni nak cerita pasal baby sitter. hari minggu baru ni, umi abah aku datang. bawa sekali cucu dia...aiman.umur 1 tahun 5 bulan. so weekend ni adalah hari yang paling best kt rumah aku. sbb dengar suara budak kecik menangis, ketawa, bercakap (walaupun tak paham apa yang dia cakapkan). tp yang pasti bunyi2 tu lah yang paling merdu didengar.

malam pertama aiman tido ngan Jedah dia. tapi malam kedua dia tido ngan aku ngan suami. ini bukan kali pertama aiman tido ngan aku. aku akui aku mmg tak dpat tido lena. sbb nya bile aiman tukar posisi dia tido, setiap kali tu jugaklah aku akan terjaga. aku takut dia terbangun dan menangis...so bile dah pagi, aku mengharapkan aiman tido lama lagi...tapi dia bangun awal. ble dia bangun, terus nk turun katil. terus amik remote aircond sambil tersengih...nk buat main. so cute....budak kecik...tau apa?celik mata nak bangun...so terus buat dia susu. mandikan dia...bawa keluar pi beli breakfast...

aku akui....aku boleh buat semua perkara yang melibatkan budak kecik...insyaAllah...tak semua...tp aku akan cuba. aku bole basuh dia berak, mandikan dia, bagi susu, tidokan dia...tapi apa yang aku pikirkan..aku rasa aku tak secekap orang yang ada anak. aku sangat lama mandikan dia. .aku mandikan aiman...sama macam aku mandi. aku akan sabun ketiak dia, leher dia....kaki sampai ke buku lali...sangat lama...lepas nak pakaikan dia pampers ngan baju pun lambat. nk buat susu lambat...mungkin aku belum cekap...aku pernah bagi aiman makan makanan baby masa dia kecik dulu...ya Allah....comot sungguh aiman..tak cukup comot kat mulut ngan muka...pap...tangan dia masuk dalam mangkuk makanan dia...abis sudu jatuh kat baju aku...pastu ngan pantasnya... tangan dia yang kotor tu dia lumur plak kat muka dia...aiman....aiman.....
aku mmg tabik spring kat ibu...mak..umi...mama..mummy yang ada anak dan yang boleh membuat kerja dengan pantas...nak2 kalau ibu yang bekerjaya...yang housewife sepenuh masa punapa kurangnya. aku tak boleh bayangkan keadaan aku bila ada anak. mmg aku nak sangat anak.i really mean it..aku tau ble aku ada baby, secara automatik nya aku leh jadi super duper mom in the world...insyaAllah :)

sekarang ni belum ada anak...balik koje terus baring depan tv.kepenatan...lepas solat magrib rasa mcm nk tido jek terus. kain baju tak terurus...mana nk basuh mana nk lipat nya...semuanya aku tak sempat buat.ops sorry bukan perkataan 'tak sempat'...aku lg prefer 'malas nk buat' disbbkan kepenatan...ble penat saya nk rehat.ble rehat saya nk tido.tu yang sampai tak jadi satu keje pun..weekend plak tak dok rumah.asyik nak berjalan jek...huhuhuhu....tapi aku mmg nak sangat merasa ada baby...aku tau..nnt klau ada baby...penat mcm mana pun balik keje..ble dpt tgk muka baby kita mesti hilang terus penatnya.

sama macam masa tido ngan aiman ari tu. bangun jek pagi..dia terus tersengih-sengih...walaupun aku ngantuk lg, tapi bile tgk aiman senyum...terus aku tersenyum...terus bangun layan aiman nk main...
tak pe lah....Allah belum nk beri aku rezeki lagi. belum sampai rezeki aku..aku yakin.Allah hanya nk menguji aku. hanya Dia sahaja tau tahap aku utk menempuh dugaan dari Dia...sekarang ni pun aku dok berdua ngan asben pun kucar kacir lagik...asben sibuk cari rezeki..keje tak menentu.keluar pun tak menentu..mood pun tak menentu...kang buatnya bad mood ada baby...dah kena marah2 plak..aku hanya mampu bertawakal sahaja.....

No comments:

Post a Comment